Helena von Schantz vill ha studentexamen

Läraren Helena von Schantz skriver på DN debatt, för ett par dagar sen, att utan en objektiv resultatutvärdering får vi aldrig en bra skola. Därför är det nödvändigt att Sverige tar fram en modern studentexamen. Utan uppföljning famlar vi i blindo. Vi vet inte hur kunskapsnivån förändras över tid eller vad reformer har för effekt.

Först, grattis till att ha fått in en artikel. Jättebra att lärare kommer till tals.

Sen. Hm, håller med om allt utom hennes slutsats här. Om vi vill följa upp kontinuerligt verkar en studentexamen komma lite sent, i alla fall för den enskilde eleven…

Hon skriver också att detta utsätter eleverna för orätt­visa betyg och bristande likvärdighet, att det också är en huvudorsak till lärarnas låga status och kompetens, och främsta orsaken till de orättvisa betygen.

Om lärarna låga status och kompetens. Det är nog första gången jag ser en lärare skriva att det kan fattas kompetens där. Hur svårt är det att se om en lärare lyckas, det kan man väl se på elevernas måluppfyllelse och betygen i klassen? Men OK, vi läste ju tidigare i år att lärarna sätter högre betyg än vad deras elever får på nationella prov och flickorna får mest. Men det är väl urenkelt att se att och var det är mest avvikelse. Och var flest elever har ofullständiga betyg, hur , vad och om (!) det sätts in lösningar till elever i behov av särskilt stöd, var det är stor frånvaro… Jag tror att vi kan se alla signaler redan i dag. Men vi gör inget åt det. Eller vet inte vad vi ska göra. Systemet är trögt och icke välfungerande. Det är alltid en annan kugge som det är fel på, sällan den egna… Men det är väl bara för lärarna att svetsa sig samman och sluta ge glädjebetyg och istället ställa krav, ge stöd och anpassa så att vi får en skola för alla. Och ryta högt till rektor och kommun när det inte funkar!

Det här gillar jag i hennes debattinlägg:

Ett fullgott kontroll- och bedömningssystem ska inte bara undersöka elevens måluppfyllelse utan i minst lika hög grad kontrollera lärarens skicklighet, skolans resursanvändning och politikernas resurstilldelning och styrning. Att vi inte gör det är både naivt, kortsiktigt och slösaktigt. Att vi inte gör det efter att skolan blev börsnoterad och decentraliserad är för­bluffande naivt, kortsiktigt och slösaktigt.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s