DN:s ledare svarar angående lösningen studentexamen. Nej – det är varje läraren som kontinuerligt ska följa upp och snabbt sätta in åtgärder

DN svarade i sin ledare Helena von Schantz att det var ingen katastrof att studentexamen och betygen i de lägre årskurserna försvann. Det allvarliga är att elevernas återkoppling i utvecklingssamtalen, som ersatt betygen, är otydlig och handlar för mycket om social kompetens.

Det tar också upp att internationella undersökningarna visar att svenska elever så sent som vid mitten av 1990-talet nådde mycket goda resultat. Om avskaffandet av studentexamen var huvudproblemet borde resultaten ha sjunkit långt tidigare.

De hävdar vidare att i ligger ansvaret för att utvärdera och upprätthålla en hög kvalitet på lärarna. Och Finland har precis som Sverige kommunaliserat skolan. Men skillnaden är att finländarna lyckats behålla fokus på huvudsaken: att varje lärare hela tiden följer upp hur eleverna utvecklas och snabbt sätter in de åtgärder som krävs för att alla ska nå målen.

Jag gillar DN:s slutsats att mycket ligger på lärarna. Det måste vara där det startar. Det är inte högre löner och status som ska fixas. Det ska förtjänas. Gör som de finländska lärarna följ upp och åtgärda, ställ sedan till ett nedrans liv när ni inte har rätt förutsättningar. Tala om vad de är. Så kan debatten handla om de frågorna. Ibland kanske det är andra förutsättningar som behövs, ibland är det bara att det behövs tänkas nytt eller läras av andra. Så om frågorna slängs upp finns chans att få svar från en massa kloka människor med samma eller annan bakgrund. Bra att Helena fick chansen att komma till tals på DN debatt.

Men det är klart att det behövs mer än så. Bättre lärarutbildning, större krav även på kommunerna, huvudmännen för friskolorna och rektorerna. Men det är ju bland annat lärarna som kan få oss att fokusera på rätt frågor för att ställa rätt krav på förnyelse och mer effektiva lösningar i kommunerna och skolorna.

Men vi måste lyssna på lärarna. Och också mycket mer på eleverna och föräldrarna. Det är de som märker hur systemet funkar. Eller inte fungerar. Och det är de som drabbas. Ibland omänskligt hårt! Släpp fram även dem på debattsidorna.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Lärare, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till DN:s ledare svarar angående lösningen studentexamen. Nej – det är varje läraren som kontinuerligt ska följa upp och snabbt sätta in åtgärder

  1. H skriver:

    Lärarna gör så gott de kan, men många är slutkörda och ges inte möjlighet att förkovra sig. Det är snudd på omöjlig att göra ett så bra jobb som man vill utan att jobba mycket obetald övertid. Och hur länge orkar man vara bra när press och stress är på en omänsklig nivå..?

    • Jag tror du har rätt. De flesta lärare gör allt vad de kan. Och många mer än så! Men det är viktigt att erkänna att några har gett upp i ett system som inte fungerar, eller i ett yrke som inte var vad de trodde. Och inte minst. Alla kan det de borde kunna, t.ex. baskunskaper kring de vanligaste diagnoserna och insatser som kan hjälpa. Annars kommer vi inte vidare. Ditt svar inspirerade mig till ett nytt inlägg. Tack.

      Heja alla lärare som kämpar på i ett alltför ofta trögt system!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s