Examen i pojkskolan. Gareth Malones metoder gav resultat.

Igår sändes tredje och sista delen av Pojkskolan (tyvärr inte tillgänglig längre på SVT play) som jag skrivit tidigare om. Gareth har jobbat med de ”besvärliga pojkarna” i två månader och det gav resultat.

Rektorn summerar sina och sitt lärarkollegiums insatser innan Gareth Malone kom: Vi var så upptagna med att lära ut engelska och matematik att vi glömde bort lusten att lära. Så underbart insiktsfullt!

Gareth har låtit killarna vara en egen grupp, springa av sig i lekar, skapat ett uteklassrum i skogen, ordnat tävlingar för att sporra, vad de triggar på och vad som ger dem lusten att lära. Se också tidigare inlägg ”Oförstådda, hyssjade prinsar blir glada prinsar” på samma tema.

Det finns ju ett par killar man i programmet som man kan tänka sig skulle kunna få en diagnos. Eller i alla fall skulle behöva lite särskilt stöd. Som killen som ständigt måste röra sig, han breakdansar, spelar TV-spel, dataspel och studsar då han talar i raketfart. Jag blir uttråkad då de inte händer något! Jag hinner bli uttråkad då jag lägger mig innan jag somnar… Han förklarar att han har massor med idéer och tankar men att de inte kommer fram i skolan… ADHD?

Eller killen som bara stänger av. Går in i ”ignore-mode” som hans mamma kallar det. Han räcker inte upp handen, han skriver ingenting, får inget gjort. När det blir för mycket, som det tydligen ofta är i den här skolan,  stänger han av… Han säger också att han har idéerna, svaren, tankarna i huvudet, fantastiska tankar, men att de försvinner, går upp i rök på väg ner i handen och skrivandet… ADD?

Hur som helst har de gjort någon form av lästest före och efter Gareth Malone jobbat med killarna. Och på de här veckorna har det visat sig att killarna har utvecklats enormt i sin läsning. Några har avancerat nästan två års utveckling på de här veckorna! Och säkert på andra områden också.

Men man kan inte låta blir att undra hur mycket personen Gareth spelat in? Det blir säkert bättre om de ordinarie lärarna också låter killarna avreagera sig, få ha killgrupper ibland, ha lektioner ute, bygga på deras egna idéer och intressen… Men! Det är inte bara metoden, det är en begåvning Gareth Malone har i att inspirera och få med sig barn och vuxna. Se de tveksamma och motivera dem, bygga på det som de är bra på, ge dem självförtroende och ge dem lusten att lära. Och i alla fall i en viss utsträckning bygga på deras kreativitet, få dem att ge utlopp och få nytta av den.
(Se även tidigare inlägg kring kreativitet.)

Alla har inte den förmågan att se och inspirera, men alla kan bli bättre. Det handlar om elevfokus,  individfokus, ”alla är bra på något”-, ”alla brinner för något” och”alla vill lyckas”-fokus.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Familjeliv, Lärare, pojkkrisen, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s