Formaliakrav, som lärarlegitimation, kan komma i konflikt med vad som är bäst för skolan och eleverna.

I DN idag under rubriken ”Slarva inte bort lärarna” tas problemet med att bara använda sig av formalia, som lärarlegitimation, när vi ”godkänner” lärare.

Jag tycker det är tankvärt. Vi missar när vi enbart tittar på formalia. Vi måste också titta på vilka resultat som läraren uppnått tidigare, både kunskapsmässigt och i elev/föräldranöjdhet.

Om föräldrar är nöjda, om elever är nöjda, klarar målen och når goda resultat med engagerade lärare, (med vilken examen som helst) som jobbar i ett lag där de också trivs och utvecklas… Då är väl det ändå både bra och det vi vill med skolan?

Det måste finnas flera vägar till ett yrke. Jag kan bli VD eller marknadschef med en bakgrund som ingenjör, ekonom, socionom…. eller ingen utbildning alls, men det är inte utbildningen som avgör om jag får jobbet eller gör det bra! Det är mina egenskaper, kunskaper, referenser o resultat på tidigare arbetsplatser som avgör.
Varför skulle inte det fungera i skolan?

Låt de som lyckas, vill, kan och brinner ta hand om våra älskade ungar!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Lärare, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Formaliakrav, som lärarlegitimation, kan komma i konflikt med vad som är bäst för skolan och eleverna.

  1. Karin O skriver:

    Låt de som lyckas, vill, kan och brinner ta hand om våra älskade ungar!

    Jag håller helt med dig på den punkten. Problemet är att de som brinner så pass för detta att de bemödar sig om att skaffa en utbildning, de dras också med hundratusentals kronor i studieskulder, och känner att de har rätt att kräva en viss lön.
    Ärligt talat känns det som att de som anställer struntar fullkomligt i hur bra en lärare är. Den som kräver lägst lön vinner.

    • Välkommen hit Karin och tack för din kommentar! Ja, det är klart att de ska ha betalt och att det är löjligt att vi inte betalar mer för bra lärare.

      Men, det verkar ju som om lärarutbildningen varit under all kritik på många ställen och det verkar också vara för många som inte brinner som ”hamnar” där. Och då blir ju inte bemödandet av att skaffa sig en utbildning faktiskt värt något för eleverna eller skolan – eller hur!? För det kommer ut folk med dålig utbildning, dålig motivation och de kan inte utbilda och ta hand om eleverna… Absolut inte alla.

      Då kanske det finns andra utbildningar som är väl så bra?

      Men heja alla som vill, brinner och kan!

      • Elisabets mamma skriver:

        Läste idag en diskussion om lämplighetsprövning för lärarstudenter. Det vore verkligen bra, om det nu går att göra ett sådant test rättvisande! Och det bästa vore ju om lärarutbildningen höll en hög nivå. Om lärarstudenterna fick öva sig i att inte bara skriva en åtgärdsplan, utan att fullfölja den också! Lära sig om vilken typ av elever man kan förväntas möta i ett klassrum, och hur man hanterar den sociala miljön. Om utbildningen handlade om konsten att lära ut!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s