Anders Borg talar på Moderaternas Sverigemöte i Karlstad om kunskapsskolan, men inte något om varför så många ramlar ur skolsystemet, killkrisen eller alla ungar som inte får sitt särskilda stöd.

Anders Borg uttryckte sig i klartext i sitt tal vid moderatkonferensen i Karlstad häromdagen. Han inleder med att blicka ut över deltagarna och säger att det är de som har några av de viktigaste uppdragen i det här landet.

Ska Sverige klara sig bra i framtiden så hänger det i oerhört stor grad på er. Att ni i varje kommun har kraft och mod att prioritera det viktigaste: skolan, utbildningen. Det är ni som kan säkra att det här landet utvecklas framåt…  och jag vet att ni har det mod och den kraft som behövs för det förtroende och det ansvar ni har.

Han pratade alltså om skola och utbildning i sin inledning. Och det var det enda. Det är en viktig signal.

Han återkom till skolan efter ca 15 minuter (i ca 5 min) och menade att det är inte bara kunskapen i sig, utan allt vad det för med sig: ett rikt liv, möjlighet att lära sig om vår kultur, få förståelse för sammanhangen i tillvaron, som är så viktigt. Och han knöt ihop det med arbetslinjen, att de flesta som inte lyckas ta examen också möter arbetslöshet. Det är inte bra för vare sig individ eller Sverige. Han menade att kunskap ger kreativitet och möjlighet att vara rustade inför en föränderlig värld och nya utmaningar från länder som Kina. Och då behöver vi lärare som kan motivera, följ upp, stimulera och få en att jobba mer. Vi måste plugga lite mer om vi vill lyckas bättre på prov (och i framtiden). Sen pekar han ut på ,och uppmanar, sina kommunpolitiker att ta ett lika stort ansvar som Jan Björklund att värna kunskapsskolan.

OK. Vad tänker vi när vi hör detta tro? Det är bra att skolan är i fokus, det är bra att han uppmanar kommunpolitiker att ta sitt ansvar och värna skolan i alla svåra beslut och överväganden som måste göras i en kommun. Det är bra att han ställer krav på lärare att stimulera och motivera eleverna och på kommunerna att belöna duktiga lärare.

Men det blir lite läskigt när han säger att mer plugg ger kreativitet och möjlighet att möta en föränderlig värld! Det är lite läskigt att han inte har ett ord att säga till alla dessa som inte lyckats ta examen: Förlåt, det kan ju inte vara er det är fel på. Det måste vara vi vuxna som tar ansvar för att alla lyckas hänga med. Lite läskigt att det inte nämns ett ord om att killarna slås ut och att vi inte ger våra ungar med särskilda behov det stöd de har rätt till. Här har kommunpolitikerna sitt största ansvar.

Nja, det är nog inte mer pluggande genom att läsa mer och traggla fler tal i sig som ger oss kreativa ungdomar. Nej, där behövs nog mer tid för lärare att förbereda intressanta lektioner som stimulerar och motiverar alla att var med i diskussionen.Diskussioner som skapar insikt och förståelse, inte utantill kunskap.

Det är nog möjlighet för lärare att möta varje elev där den är. Kanske lite speciell som i väldigt smart och snabb, väldigt smart och lite koncentrationssvårigheter, väldigt smart och lite diagnos, alldeles normalbegåvade men med lite särskilda behov, alldeles normalbegåvad med lite struligt hemma eller i skolan, de som har lite svårt att hänga med, med eller utan diagnoser, särskilda behov eller strul i tillvaron… Att hinna se och tilltala, helst diskutera med varenda elev i alla fall varje vecka, om nu inte varje lektion är realistisk.

Göteborgs Posten tyckte att Anders Borg lät som Jan Björklund. Svenska Dagbladets P J Anders Linder  skrev en hel ledare inriktad på ”kunskapsskolan”, Borgs budskap om att kunskap är ett borgerligt kärnvärde och hans medskick till kommunerna att våga ta de rätta beslutet kring skolan för Sveriges framtid.

Anders Borg borde, med all sin tyngd och stora förtroende, helt enkelt förklarat för kommunpolitikerna att de måste optimera Sveriges ekonomi långsiktigt. För det kostar mycket mindre för Sverige att ge ungen en elevassistent, talböcker eller ett tydligare schema idag. Att ge lärarna en aning kunskap om autismspektrumtillstånd, dyslexi, eller vad som nu behövs. Än att slå ut ungar i en framtid av utanförskap…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, pojkkrisen, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s