Skärpning Svenska Dagbladet! SvD försöker förklarar varför få arbetsgivare anställer funktionshindrade.

I ekot häromdagen och i Svenska Dagbladet i dag på ledarsidan tar man upp att det är svårt för funktionshindrade att få jobb. Men att det finns företag som arbetar aktivt med rekrytering av funktionsnedsatta, till exempel Max hamburgerrestauranger. De skriver också att det är det privata näringslivet som är det goda exemplet. Den offentliga sektorn och statliga företag är sämre.

Så långt allt OK. Men sen blir del lite konstigt Adriana Lender, Försäkringskassans chef citeras, visst har vi lite asociala programmerare på IT-sidan som inte vill fika, men problemet är att mycket IT och annat outsourcas, som vaktmästeri, lunchrestaurang osv. Och ledarskribenten Sanna Rayman håller med!

1. Om de definierar funktionshindrade (de skriver inte funktionsnedsatta) som asociala som inte dricker kaffe med de andra så har de nog massor anställda som faller i den kategorin.

2. Varför i allsin dar skulle det bara vara inom IT, restaurang och vaktmästeri som funktionsnedsatta kan arbeta!? Tala om inskränkthet, brist på fantasi, fördomar och okunskap!

SvD sprider en syn att antingen är man lite annorlunda och fixerad och kan programmera, gissar att de syftar på aspergers och högfungerande autism. Eller så är det utvecklingsstörning, förståndshandikapp eller begåvningshandikapp, och då kan man gå och sopa lite eller kanske lägga upp dagens rätt… Vad bra, då vet vi allt om funktionsnedsatta!

Men rörelsehindrade, helt ”normala människor”, de lyser väl också med sin frånvaro? Många med autismspektrumtillstånd som kan fungera helt ”normalt” om de bara  slipper stress och får kortare arbetstid? Utvecklingsstörda kan väl göra massor av mer eller mindre rutinarbete som görs på våra arbetsplatser, både på ”kontor” och ”fabrik”, inte bara i kök och med mopp? Psykiskt sjuka som orkar fungera helt ”normalt”, periodvis eller om de får lite anpassningar i uppgifter och arbetstid? Och så vidare!

Suck, så klart det inte finns så många jobb att erbjuda med den synen. Tala om att skapa osynliga, men uttalade, funktionshinder för funktionsnedsatta!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Politik, psykisk ohälsa, Samhälle. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skärpning Svenska Dagbladet! SvD försöker förklarar varför få arbetsgivare anställer funktionshindrade.

  1. Mib skriver:

    Jaa jag suckar också…. Jobbar till viss del i närheten av just den problematiken; ungdomar med Asperger som ska ut på arbetsmarknaden…. Förr tror jag det var lättare dock. Idag handlar det dels om bemötande men också om att samhället blivit svårare.

    Själv har jag också en slags ”funktionsnedsättning” eller snarare en psykisk sjukdom (bipolär) som beskrivs som väldigt handikappande rent socialt i många fall. Men jag tror tyvärr inte att jag kommit dit där jag är idag om jag inte haft mina überstarka skov…. Och jag tror tyvärr inte att jag hade kommit dit heller om jag haft diagnosen tidigare…. eller legat inlagd på psyk i långa tider….
    Jag tycker själva tanken på att det är så är hemsk. Nu har jag diskussioner med min son om hans utredning (av eventuell ADHD/Asperger eller Atypisk autism). Han vill inte göra färdigt den pga rädsla för framtiden vad en beteckning kan göra i form av inskränkningar i jobb, körkort, gå med i försvaret osv….. och vad säger man? Önskar att jag kunde säga att han har fel. Jag försöker påverka honom att se vinsterna med diagnosen, men ….. ?

    • Ja, det är inte lätt. Eftersom vi inte accepterar och anpassar för dem som är annorlunda, med eller utan diagnoser och sjukdomar, utan ska ändra och medicinera dem, går vi nog miste om mycket nytänkande, kreativitet och jäklar anamma!

      Jag förstår precis din sons tankar. Och dina. Diagnos kan ju vara bra i vissa fall för att få den hjälp man har rätt till t.ex. annan skola, bidrag, avlastning… då öppnar den ju dörrar. Men den stänger onekligen andra… oftast pga människors okunskap. Och den är ju så envist svår att råda bot på. Men Prestationsprinsen drar sitt strå till stacken!

Kommentera

