Mer om Temple Grandin och programmet The woman who thinks like a cow.

I går skrev jag om den underbara filmen Temple Grandin. Om du, som jag, blev nyfiken på att veta mer om henne kan du kan läsa på engelska wikipedia. Det står inte mycket om henne på den svenska. Det finns också en officiell webbplats, som heter templegrandin.com.

Det gjordes en intervju med Temple Grandin om hennes förmåga att förstå djur och deras behov i Forskning och Framsteg 2006. Hon berättar att McDonald’s, Wendy’s och Burger King alla använder hennes system i sina slakterier. Men också om hur hon tänker i bilder och om varför och hur hon kan tänka som djur och bemöter den kritik hennes inställning fått.

I ett reportage från BBC  berättade hon om sig själv och sin verksamhet. Det är mycket om hennes tankar kring autism, hur det var då hon var liten. Och olika experter kommenterar. Här är programmet, ”The woman who thinks lika a cow” (Kvinnan som tänker som en ko). Det är upplagt i delar och detta är första delen (Del 2 kommer upp här då du sett klart, annars gå in på youtube):

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Autism, Familjeliv, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Samhälle, Särskilda behov, Skolan. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mer om Temple Grandin och programmet The woman who thinks like a cow.

  1. Kajsa skriver:

    Hej!

    Även jag såg Temple Grandin-filmen och ville veta mer. Inspirerad av ditt inlägg letade jag vidare och hittade följande länk: http://www.ted.com/talks/temple_grandin_the_world_needs_all_kinds_of_minds.html. Jag har inte sett hela själv än, återkommer till varför snart!

    Jag skrev om det på min blogg, och nämnde (länkade till och med) din blogg eftersom jag tycker den är så bra och du redan hade skrivit om Temple Grandin.

    Ska kika på Youtube-klippet när jag har gjort färdigt en massa andra måsten. Det blir med andra ord kanske inte ens idag… 😉

    • Vad lustigt. Jag hittade det klippet i går också och är precis klar med ett inlägg med det. Det är förstås helt fantastiskt. Hon är så engagerad över att vi inte tar till vara på våra intelligenta men lite ”geeky kids”Ja, vi är nog många som blivit fascinerade av henne. Vilken kvinna.

Kommentera

