Skriva, skriva, skriva. Jag ser svaret, jag hör svaret. Snälla fröken, låt mig berätta på mitt sätt!

Skriva prov, skriva uppgifter, skriva mattetal och svar! För hand. Fröken villl att jag ska skriva snyggare och mera.

Prestationsprinsen har svårt med att flytta blicken från tavlan till boken, från matteboken till räknehäftet, från övningsboken till skrivhäftet. Ögat far iväg och det ser mycket på vägen, ibland fastnar det någonstans. Något konstigt, en reflexion, något som låter eller är obegripligt.

Han har också svårt att skriva för hand. Tankarna och idéerna i hjärnan kommer och utvecklas så blixtsnabbt. Det är omöjligt för hans hand, som är dålig och långsam på att skriva, att hinna med. Eller förmå uttrycka allt smart han har i huvudet. Bilderna i huvudet är logiska, detaljrika, väl analyserade och självklara. Men de skriftliga svaren blir kortfattade, ibland ganska obegripliga och knappast analyserande och resonerande som krävs för bättre betyg.

Han kan, men han förmår inte uttrycka sig med papper och penna!

Tänk om våra älskade ungar med asperger, adhd, autism och allt vad diagnoser vi ställer, alltid fick möjlighet att svara på ett sätt som passade dem. Ja, om alla fick! Det är ju inte så ofta det är skrivandet i sig som ska testas. Det finns många duktiga pedagoger som arbetar aktivt med detta. Dela med er! Och givetvis finns det många elever, med eller utan diagnoser, som inte har några som helst problem med att skriva för hand.

Att få skriva på dator, muntliga förhör, spela in svaren på video, antingen genom att filma sig själva eller ingenting, medan de berättar eller att de får rita, tala, kanske välja ut bilder, kan de gå ut på gården eller staden och fotografera eller filma svaren? Det finns massor av bra webbplatser som erbjuder digitala övningar i alla ämnen. Många har en elevassistent. Låt dem skriva ner medan eleven talar eller sjunger. Ja, vi som inte begåvats med dessa så kallade funktionsnedsättningar har nog tyvärr fler ”funktionshinder” för att lista ut bra sätt på hur vi skulle kunna låta dem svara än de har själva. Fråga ditt barn, fråga din elev och lyssna.

Men du, du kanske inte ska be dem skriva ner vad de tänker, i alla fall inte för hand.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Aspergers syndrom, Autism, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Skriva, skriva, skriva. Jag ser svaret, jag hör svaret. Snälla fröken, låt mig berätta på mitt sätt!

  1. Hanna E skriver:

    Väldigt bra förslag! Kloka tankar.
    Nu har jag visserligen ingen autismspektrumdiagnos (men däremot social fobi), men för mig är det ofta tvärt om (och du skrev ju också att det passar för en del att skriva, så jag säger inte emot dig). Mina svar blir bäst om jag får skriva ner det. Ofta blir jag nervös när jag ska svara muntligt, vilket gör det svårt att tänka samtidigt som jag formulerar mig korrekt. Dessutom kommer jag ofta fram till flera olika aspekter i en fråga (”å ena sidan…år andra sidan” osv), vilket gör att det blir lättare att visa vad man menar om man får tid att formulera sig korrekt. Ibland blir jag rädd när jag hör om att allt mer i skolan ska bli projekt-inriktat och mer kreativt och fritt. Det är nog viktigt att vi inte väljer det ena på bekostnad av det andra utan att alla ska kunna få uttrycka sig på sitt sätt, precis som du skriver.

    • anna skriver:

      Håller helt med dig, Hanna. Mina svar och tankar blir alltid bäst om jag får skriva ner dem. Blir otroligt nervös av att prata med folk, men skriva till dem går utmärkt. Har svårt att prata och tänka samtidigt. Ska jag prata med någon formulerar jag ofta (om det finns tid) det jag ska säga exakt i huvudet, ungefär som ett brev, men sen gäller det att komma ihåg brevet också. Därför hade det underlättat att få skriva ner det istället.
      Håller även med Prestationsprinsen att olika saker passar olika personer och att det behövs nytänkande i skolorna, men jag tror att det är viktigt att inte glömma att det faktiskt finns de som föredrar att skriva.

  2. Emelie skriver:

    Mycket bra förslag! Och som du skriver gäller det ju inte bara elever med funktionsnedsättningar, det gäller ju alla! Tänk så mycket mer spännande det är att redovisa en uppgift på ett kreativt sätt. Jag har faktiskt haft lärare som har velat det. Kanske skriver jag ett eget inlägg om det snart. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s