Asperger och autism, mer tips för pedagoger och annan skolpersonal, ja till alla.

Här kommer en video. Det är Inger Nilsson från Specialpedagogiska Institutionen på Stockholms universitet som talar om rätt hjälp i skolan till elever med asperger och autism. Föredraget är på en knapp timme, har du inte tid just nu har jag försökt sammanfatta lite här i inlägget. Hennes presentation finns också på nätet, den syns inte alltid så bra i videon.

Inger Nilsson utgår från inkludering, som hon tror på. Men som många ifrågasätter, men hon menar att om det inte görs rätt är det självklart att det inte fungerar. Det krävs mycket. Bra samarbete mellan lärare och lärare, mellan specialpedagogisk personal och lärare, mellan skolan och hemmet. Det måste finnas resurser och pengar. Innehållet måste anpassas. Undervisningssättet måste anpassas. Det måste finnas en tydlig och implementerad värdegrund, samt det måste till mycket utbildning för pedagogerna…

Hon rekommenderar boken Därför inkludering, av Birgitta Andersson & Lena Thorsson, som också finns som pdf.

Hon ger fyra exempel på undervisningssätt och stödstrategier:

Visa i förväg, ”priming

Det innebär att eleven får veta vi förväg: vad man ska göra i skolan nästa dag, se en ny skolbok dagen innan, veta mer om utflykten… Det lättaste sättet att slippa något som är obegripligt och oöverstigligt är att vägra. Det kan man undvika många gånger genom att ge eleven förhandsinformation.

Visualisering

Dagligt schema, hur kommer kemilabben att se ut berättar hon inte om, hon tycker hon  att vi ska rita mer. Rita om vad nästan godkänd betyder, staplar med godkändpoängen och elevens poäng. Då ser man skillnaden. Använd bilder och teckna själva.

Positivt beteendestöd

Att erkänna att eleven har det problem den har. Att lärarens röst ibland inte hörs och ibland låter som pistolskott, att fläktens surr stör hela koncentrationen, det finns många exempel på sinnesupplevelser som stör. Man behöver inte ha en lösning på en gång, det räcker att erkänna det till att börja med. Dessa barn har svårt att berätta, eller kanske inte ens förstår att andra har det annorlunda. Det är nog lättare att sätta barnet vid en dator och låta det skriva, kanske sitta bredvid, än att sitta och prata.

Många av oss har sätt att hantera besvärliga situationer, vi går på toaletten, vi tar en kaffe eller något annat. Det här behöver de här eleverna hjälp med. Det måste finnas en överenskommen väg ut om utflykten, konserten, vanliga lektionen blir oöverstiglig. Att få sätta sig någon annanstans, att få gå ut i korridoren, att få lyssna på musik… Visa att de är duktiga då de klarar det. Belöningssystem, samla poäng  för att sen få göra något de uppskattar. Självskattning, i början av terminen sa jag bara hej tre gånger om dagen, nu gör jag det tjugo!

Lektioner i sociala samspel för alla

En villfarelse som inte är helt ovanlig är att barn med autismspektrum problem vill vara för sig själva. Så är det sällan. De förmår helt enkelt inte. Tillgång till jämnåriga räcker inte, man måste arbeta aktivt och systematiskt. Vi har med oss till exempel att äta ihop är trevligt och ett ”normalt” sätt att umgås. Det kanske är jättesvårt för de här eleverna, de ska koncentrera sig på maten (lukt, smak, konsistens…), vad andra säger, vad som händer runt om. Bättre är kanske att spela ett spel de kan och gillar med jämnåriga som ett sätt att komma igång. Men det behövs också stöd, de är lätt att dessa barn och unga blir lurade.

Om skolan arbetar aktivt med en värdegrund i de stora, så att helheten fungerar och är begriplig, det sociala samspelet är tryggt och begripligt för alla, kom ihåg, om helheten fungerar behövs mindre individuellt stöd och dessutom blir fler hjälpta…

Läs tidigare inlägg med tips på ämnet t.ex. ”Tips till pedagoger, och annan skolpersonal, om Asperger i skolan. Ja, även hemma, på träningen, på kören, scouterna…” eller Om att göra skolscheman enklare att förstå, Vill du veta hur barn fungerar när de får eller inte får rätt hjälp, läs vilket inlägg som helst om en av prestationsprinsarna och hans mamma Drottningen.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, Familjeliv, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Asperger och autism, mer tips för pedagoger och annan skolpersonal, ja till alla.

  1. Ping: Tips till pedagoger och andra med NPF elever. Förberedelse av och reflektion över skoldagen | Prestationsprinsen

  2. Ping: Ordning & reda respektive oordning | Prestationsprinsen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s