Svenska Dagbladet idag: Hjärnforskare vill att skolan tänker om.

I Svenska Dagbladet idag (31/3 2011) finns en intressant artikel om hjärnan, arbetsminne, träning av detsamma, hur en saker hänger ihop till exempel arbetsminne och matematik, musicerande och matematik, arbetsminne och adhd, dyslexi och dyskalkyli…

Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet, intervjuas i artikeln. Han har i sin forskning om hjärnans utveckling och formbarhet bl.a. arbetat med hur arbetsminnet kan tränas för att öka koncentrationsförmågan och en långtidsstudie om minne hos barn och ungdomar. De följs upp kring långtidsminne, arbetsminne, motorisk förmåga, läsförmåga, problemlösningsförmåga och matematisk problemlösning. Projektet tittar på psykologiska och sociala faktorer som kan påverka barns kognitiva utveckling.  Förhoppningen är att projektet kan leda till ny kunskap om hur olika minnesfunktioner utvecklas och vilka biologiska och miljömässiga faktorer som är relaterade till den utveckling.

Han säger mycket klokt i artikeln som att:

”För att hjälpa barn gäller det att hitta dem i tid innan de förlorat värdefull skoltid genom brist på uppmärksamhet, både egen och andras.”

”Att identifiera barn med svårigheter är bara meningsfullt om det finns metoder att hjälpa dem med. De finns, men fler broar mellan neurovetenskap och pedagogik måste byggas.”

”Barnets och tonåringens hjärna är i stark utveckling i olika faser. Att känna till faserna kan underlätta både för lärare och föräldrar.”

” ”Formbarhet”. Miljön och vad vi gör påverkar hjärnan. Lugn och ro, kärleksfulla föräldrar som ökar stresståligheten, konditionsträning och olika utmaningar för arbetsminnet är bra. Långvarig stress är dåligt för hjärnan.”

”De stora vinnarna skulle vara framtidens skolbarn. Och därmed hela samhället.”

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Familjeliv, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Svenska Dagbladet idag: Hjärnforskare vill att skolan tänker om.

  1. Mib skriver:

    Jättebra är det där!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s