Prestationsprinsen, en matematikbegåvning med ADD, har det tufft med matematiken

Det går inte bra i matten. Det är möte på skolan, det är Drottningen och hennes man, specialläraren och en ”resurs”. Han är en trevlig, klok, äldre man som arbetar i den så kallade studion, ett grupprum, med ett antal barn som har det lite svårt. Är i behov av särskilt stöd. Prestationsprinsen går bl.a. dit på matematiken.

Prestationsprinsen är en lugn kille med ADD, de andra killarna, för de är killar, är stökiga och utagerande. Prestationsprinsen mår direkt dåligt av hur de uppför sig och blir enormt störd i sitt skolarbete. Hur kan särskilt stöd för en kille med koncentrationssvårigheter och svårigheter att komma igång med sina uppgifter innebära att han tas ur sin klass för att få stöd av en outbildad, i en miljö som är stökigare och mer brutal än den i hans klassrum?

Prestationsprinsen förstår inte varför en mattelektion är så extremt lång! Det är de ju förstås inte. Det är helt enkelt den klassiska upplevelsen att när något upplevs trist så går tiden oändligt långsamt, medan när man är engagerad och road flyger tiden…

På mötet vill skola sänka målen i matematik för Prestationsprinsen. Han har förmodligen inte kapaciteten och förmågan. Drottningen fattar inte riktigt vad de talar om, än mindre vad det skulle innebära. Klart de inte ska. Han är snabbast i klassen i huvudräkning och älskar kluringar kring matematiska problem på fritiden. Det är något som inte stämmer.

De enas om att de ska försöka få BUP att genomföra en så kallad WISC-test. En sorts intelligenstest. Den genomförs. Det visar sig att Prestationsprinsen är särbegåvad. Det betyder att han har över 130 i IQ och han hade alla rätt i de logiska/matematiska delarna…

Men problemen med matematiken fortsätter. I mellanstadiet, i högstadiet, men i åk8 händer något. En matematiklärare som förstår Prestationsprinsens enastående kapacitet och förmår inspirera honom och leda honom. De går igenom högstadiematten i princip, utan att traggla 75 likadana tal med a,b,c, uppgifter. Han tenterar högstadiematten med högsta betyg och börjar med gymnasiematten våren i åk8. På gymnasiet blir det naturprogrammet med spetsinriktning på matematik. Och på den vägen är det…

Har han ADD eller led han av total understimulans i fler ämnen?
Vad gör vi med våra begåvningar?

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Familjeliv, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, pojkkrisen, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Prestationsprinsen, en matematikbegåvning med ADD, har det tufft med matematiken

  1. Micke skriver:

    Besök gärna denna nya sajt som på ett enkelt och lättförklarat sätt ger sanningen bakom våra moderna sjukdomar och är många till gagn.

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html

  2. Lynn W skriver:

    Hej,
    Jag hamnade här av en slump när jag sökte information om NPF.
    Tack för att du skriver så bra! ❤

    //Fru W

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s