Att förstå och förutsäga ett skolschema, det är svårt för många och speciellt om man har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Några tips.

Tips för att göra ett skolschema tydligare, enklare och lättare att förstå, t.ex. genom färger. I inlägget ovan förstår inte Prestationsprinsen varför Anna helt obegripligt kommer in och har lektion ibland i deras klassrum. Hon har ju andra klassen. Men Anna har NO i båda fyrorna.

Hur kan man göra skolschemat enklare och tydligare? Några tips och idéer för att sätta igång tankarna hos er själva:

  • Färglägg de olika ämnena i olika färger å schemat
  • Skriv ut ämnet Matte istället för Ma
  • Skriv hela lärarens namn, Anna och eventuellt även efternamnet istället för initialer
  • Klistra in en bild på läraren på schemat
  • Gör ett schema som är tejpat eller inplastat som ligger på bänken
  • Använd mobilen. En påminnelse på rasten innan matten. ”Nu ska du ha matte, då är Anna lärare, sen kommer Ralf igen.”
  • Förbered klassen. På morgonen då ni går igenom dagen och shemat. Fokusera på förändringar. Är det i en annan lokal? Är det en annan lärare? Händer det något ovanligt? Film, besök, diagnos…?
  • Påminn. ”Nästa lektion är matte, då kommer Anna för det är hon som är lärare i matte. Sen kommer jag tillbaka”
  • Avsluta. ”Då är vi klara med matten och nu går jag. Här kommer Ralf tillbaka”.
  • Be föräldrarna om hjälp med att gå igenom schemat inför morgondagen och påminna på andra sätt om ”ovanligheter”.

De flesta förenklingarna av schemat kan göras digitalt. Är det väl gjort så kan lika gärna flera elever, alla(?), få ta del av det. Det här är är enkla exempel på stöd som kan vara avgörande för en del barn, hjälpa många och som definitiv inte stör någon, utan skapar faktiskt förutsägbarhet och struktur för alla.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, Sjukvård, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att förstå och förutsäga ett skolschema, det är svårt för många och speciellt om man har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Några tips.

  1. Ping: Tips till pedagoger och andra med NPF elever. Förberedelse av och reflektion över skoldagen | Prestationsprinsen

  2. Ping: Asperger och autism, mer tips för pedagoger och annan skolpersonal, ja till alla. | Prestationsprinsen

  3. Emelie skriver:

    Superbra tips! Så enkelt och så bra för alla.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s