Norsk forskning om ADHD konstaterar bl.a. ADHD är intressant, för det är inte bara negativt!

Via Skolportens nyhetsbrev hittade jag en artikel på forskning.no om ADHD här finns också en bra video och länkar till tidigare forskning. Koncentrationsproblem, hyperaktivitet och impulsivitet är huvudsymtom för Attention Deficit Hyperactivity Disorder, eller ADHD. Är man inte hyperaktiv kallas det ibland ADD. Ibland skrivs det AD/HD, just för att HD delen inte alltid är aktuell.

Diagnosen har funnits, men med olika namn, sen början av 1900-talet. Det finns förvånansvärt lite forskning med tanke på detta och det stora antalet diagnoser som ställs. Några norska forskare vill med ett tvärvetenskapligt grepp göra något åt detta.

”De siste 50 årene har det skjedd veldig lite nytt på behandlingsfronten, ifølge Jan Haavik, overlege i psykiatri ved Haukeland universitetssykehus og professor ved Universitetet i Bergen.  Inntil 1970-tallet trodde man at ADHD var en forbigående barnepsykiatrisk utviklingsforstyrrelse. I dag vet vi at de fleste pasienter har problemer også i voksen alder, forteller Haavik.”

”ADHD er et komplekst fenomen, og for å forstå så mange sider av tilstanden som mulig, må vi bruke ulike tilnærminger. Derfor har vi etablert en tverrfaglig forskergruppe, forteller han.”

Han är också noga med att lyfta fram att ADHD är intressant, för det är inte bara negativt. Det finns mycket positivt, mycket energi  och otrolig kreativitet. Men det gäller att som vuxen hitta ett jobb där det passar och kan tas till vara. ADHD påverkar ofta personens livskvalitet negativt och risken för problem i vuxen ålder är hög.

Att det är svårt att växa upp och gå i skolan med ADHD vet vi ju och diskuterar, även om vi bevisligen inte hanterar det på rätt sätt för ofta. Det visar de senaste tidens debatt kring Skolinspektionens siffror.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, psykisk ohälsa, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s