Hur uttrycker vi oss om och hur tolkar vi pojkar och flickor? Fröken missbedömde Prestationsprinsensens beteende totalt.

Drottningen har städat upp i köket och sätter sig vid datorn för att kolla igenom sin privata mejl. Prestationsprinsen har slagit sig ned vid datorn han med.

Jaha, ett mejl från fröken. Det handlar om att Prestationsprinsen betett sig på ett oacceptabelt sätt i dag. Han har blivit arg på en flicka utan anledning och när fröken skulle gå emellan svor han åt dem och puttade både fröken och flickan, som heter Hedda. Det är inte OK och hon föreslår ett möte med Drottningen och Heddas föräldrar. Prestationsprinsen måste förstå att det här inte är OK och borde också be om ursäkt. Fröken fortsätter, Prestationsprinsen påstår att flera flickor under förmiddagen med flit stött till honom eller petat på hans fingerboard. som låg på hans bänk, varje gång de gått förbi hans plats. Men flickorna berättade att de inte fattar vad han talar om. Sen anklagade Prestationsprinsen Hedda för att ha tagit fingerboarden. Det var då det exploderade. Men Hedda har inte ens sett någon fingerboard.

Fröken skriver att hon har en viss förståelse, eftersom Prestationsprinsen har koncentrationssvårigheter och det var ovanligt stökigt under förmiddagen då de skulle arbeta självständigt med Frankrikes geografi. Men ändå, det gick över gränsen.

Drottningen lyfter blicken och funderar. Vad har egentligen hänt. Har Prestationsprinsen bara blivit störd av allt oljud pga stökigheten som fröken skrev om och tolkat in saker som inte skett? Han tror kanske att någon har puttat till honom fast det bara var av misstag. Det skulle ju kunna vara så eftersom han är så lättstörd. Hon går och pratar med honom.

Fröken har mejlat börjar hon. Jaha, sa Prestationsprinsen. Anar du varför? frågar Drottningen. Mmmm, säger han, jag blev arg. Men vad hände då? Prestationsprinsen berättar om hur ett gäng flickor brukar bråka med honom, de stöter till honom, går för nära, gömmer grejer för de tycker att det är kul då han blir ledsen, när han blir arg och får skäll tycker det att det är extra kul! Han blir upprörd och ledsen då han berättar, snoret rinner. Drottningen frågar om han inte kan ha missförstått det hela? Nej, skriker han. Sen vägrar han tala mer. Han bryr sig bara om sitt dataspel och ignorerar Drottningen.

Hon är omtumlad. Ledsen. Vad som än är sant, så är det ju inte bra. Gör de här tjejerna något med flit så ska det inte vara så. Är det bara Prestationsprinsen tolkningar av röriga situationer så är inte det bra. Då måste de tänka till i nästa åtgärdsplan. Hon blir störd i sina tankar av att telefonen ringer.

En kvinna presenterar sig som Karin. Och berättar att hon är mamma till Hedda i Prestationsprinsens klass. Det är så att hon har en ångerfull Hedda bredvid sig, Hedda har berättat för sin mamma om bråket i klassrummet och att de gjort så förut, att de tyckt det är roligt att han blir arg. Men att Hedda förstod i dag hur förtvivlad han blev. Och hennes mamma hade upptäckt att Hedda låg och grät och då hade allt bubblar ur Hedda. Hedda ville be om ursäkt. Men det var inte Prestationsprinsen särskilt intresserad av efter två förtvivlade situationer på en dag. Han var helt slut och tyckte livet var inte bara orättvist utan också helt hopplöst. Drottningen tackar för samtalet och hälsar ett stort tack till Hedda och att hon tycker att Hedda är en bra tjej som vågar vilja ställa saker till rätta.

Drottningen mejlade ett svar till fröken samma kväll. Hon berättade alltihop. Hon har aldrig fått något svar eller respons. Vare sig per mejl eller på något annat vis… Fröken har inte sagt något till Prestationsprinsen heller, än mindre bett om ursäkt.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Familjeliv, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, pojkkrisen, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hur uttrycker vi oss om och hur tolkar vi pojkar och flickor? Fröken missbedömde Prestationsprinsensens beteende totalt.

  1. Karin skriver:

    Den läraren borde få sig en lektion i respekt och bemötande, bland annat. Jag blir hjärtskärande ledsen när jag läser detta! Och sjukt arg. Samtidigt lite hoppfull för att Hedda och hennes mor ändå hade civilkurage att stå upp för det som hände.

    • Bra. Tack. Jag vill att den här berättelsen ska väcka frustration, medkännande och ilska. Och med det vilja att agera snyggare än fröken.

      Jag vill att Hedda och Heddas mammas agerande ska väcka förtröstan, hopp och vilja. Viljan att agera lika klokt.

      Det behövs mer civilkurage och mindre ”jag kan inte göra skillnad”, för vi kan göra skillnad. Om inte annat för en enda person…

  2. jiiizes skriver:

    ruttet fröken!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s