Skolans struktur dödar elevernas motivation!?

Ja, så börjar en artikel i Skolvärlden i går 7/2. Det är Peter Gärdenfors, filosof och professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och som uttalar sig. Det är ett provocerande uttalande och är givetvis menat så. Han kom nyligen ut med boken ”Lusten att förstå – om lärande på människans villkor”. I sammandrag tar Skolvärldens artikel upp det här:

I boken diskuterar han hur förståelse skapas, vilka processer som är involverade i lärande, minne och motivation. Han frågar sig hur skolan skulle se ut om vi fick designa den på nytt? Hur mycket av det gamla skulle egentligen finnas kvar?

Peter Gärdenfors menar att undervisningen kan organiseras på andra sätt så att barns motivation och förståelse ökar. Han lyfter fram lekens och berättandets betydelse för inlärningen, men också hur datorer kan främja lärandet.

Leken är ett kraftfullt verktyg för lärande. I leken har barnet kontrollen, samtidigt som leken är inte på riktigt vilket gör att den tillåter misslyckanden. Dessutom ställer leken krav på att barnet kan kommunicera påflera nivåer samtidigt. Och datorspelen lyckas fånga barnens intresse genom att ta tillvara deras nyfikenhet. I spelen tävlar man mot sig själv och motiveras att försöka ta sig vidare. Det finns inget som hindrar att tekniker som utvecklas för lek och spel flyttas över till skolan.

En bra lärare är en god berättare, har en inlevelseförmåga i sina elever, är själv engagerad i sitt ämne och har en god ämneskunskap, menar Peter Gärdenfors.

Jag har ju inte läst boken, men nog kan han ha en poäng? Lek kan ju vara mycket t.ex dataspel. Sen är det ju väldigt många dataspel som är online-spel, och man spelar i högsta grad mot andra, inte bara sig själv. Men det är intressant att också tänka på spelteorin, som ligger bakom dataspelen. Här arbetar man ju med vad som får användaren att fortsätta. Samla poäng, gå upp i level, synas på itopplistan, få bonus – saker eller poäng, erkännande, en komplett serie/familj/lag …

Vad kan det vara i klassrummet? För många elever är bara att åskådliggöra vad det åstadkommit, utan jämförelse, en stor kick och tillfredsställelse. Att de ser själva ser och får känna stolthet över att de lästa alla tre kapitlen, räknat alla 43 geometritalen, lärt sig de 18 spanska idrottsglosorna. För några kanske det bara är att se att de faktiskt varit närvarande de flesta dagarna den här månaden…

Förr var det ett sirligt R eller guldstjärna, i dag kan det väl vara andra klistermärken eller tummen upp, som de är vana vid när de gillar något på t.ex. facebook. Förr var bock alltid ett fel, med internet har bock blivit alltmer ”check” dvs. avbockat och klart. Så en rad bockar kan vara en kick! Det här gäller inte minst elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, att ha något att bocka av ger struktur och förutsägbarhet.

Leken då? Ja, det kanske helt enkelt handlar om att inte bara sitta still och lyssna eller arbeta själv eller i grupp. Utan som många lärare gör i dag, upp och stå, ta med kroppen. Med dans, drama, hantverk, utomhuspedagogik osv. Men inte bara att kroppen är med, utan att vara med att skapa och därmed inse det som händer dvs. det de lär sig.

Det här däremot kan var en riktig utmaning för eleverna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Här måste läraren förbereda och ge massor av information, så att det skapas struktur och förutsägbarhet mitt i det kreativa skapandet. Inte alls omöjligt. Ge de här barnen mer information, svara tydligt när de frågar, ge på förhand eleven information om var det ska sitta, vem det ska arbeta med, vilken lärare den kan tala med om osäkerhet uppstår, uppgifterna som ska göras, tidpunkter etc.

Ja, det här var lite funderingar utifrån artikeln. Utan att ha läst boken och därmed veta så mycket om innehållet…

Om strukturen dödar motivationen, hur går det då med kreativiteten? Se tidigare inlägg om ”Dödar skolan annorlunda tänkande och kreativitet”.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skolans struktur dödar elevernas motivation!?

  1. Ping: Sir Ken Robinson på Skavlan – hoppas skolsverige, ja hela Sverige tänker till! | Prestationsprinsen

  2. Ping: ADHD eller bara kreativ entrepenör? Tar vi vara på kreativitet i skola och hem? | Prestationsprinsen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s