Specialpedagogisk forskning: Inkludering exkluderar! En skola för alla, tom retorik?

Inkludering exkluderar, skriver Girma Berhanu vid Göteborgs universitet i International journal of specialeducation (Even in Sweden? Excluding the Included: Some Reflections on the Consequences of New Policies on Educational Processes and Outcomes, and Equity in Education) Eller inkludering exkluderar är faktiskt min summering. Själv uttrycker han sig så här:

De senaste tjugo åren har inneburit ett brott i utvecklingen i Sveriges skolor. Barn med specialpedagogiska behov, barn med invandrarbakgrund och barn till socioekonomiskt utsatta grupper tillhör förlorarna. Dessa grupper ges inte tillräckligt med stöd inom ramen för den ordinarie skolundervisningen och de når inte skolans kunskapsmål i lika hög grad som de övriga eleverna.

Det positiva är att det är möjligt att förändra situationen.

– Det krävs behörig personal i skolan, mindre klasstorlekar och en förstärkt statlig styrning av skolan, säger Girma Berhanu.

– Dessutom behövs bättre utvärderingsmetoder, något som borde vara invävt i systemet när ett nytt program, en ny policy eller en ny lag som gäller skolan träder i kraft, säger han.

Som jag skrivit  tidigare, härligt när forskningen kommer fram till det så många av oss redan känt och anser oss veta. Men återigen, det är ju bra att det blir vetenskapligt bevisat och dokumenterat och dessutom med förslag på lösningar. Vi kanske i och för sig behöver diskutera dem, för den mer eller mindre teoretiska forskningen kanske inte kan tolkas och appliceras direkt i klassrummet av vem som helst. Och vilken rektor, pedagog eller annan skolpersonal har tid att läsa detta? Tar politikerna det till sig? Kommuntjänstemännen?

Men bara vi snart gör något åt det här, nu hänger det på enskilda vardagshjältar i skolan, envetna, starka föräldrar och vinstlotten att ha sin skolgång i ”rätt” kommun, landsting och skola om den enskilde eleven får stöd, rätt stöd, eller inte.

Det är inte klokt, det är ju våra barn och ungas, vår allas framtid vi marginaliserar och exkluderar!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Specialpedagogisk forskning: Inkludering exkluderar! En skola för alla, tom retorik?

  1. Ping: Att riskera mista sitt enda hemspråk – kommunikation på ”autistiska”. | Victorias ADHD-npf-blogg.

  2. Ping: Malene Larsen om bokstavsbarnens nytta av ”exkludering” | Prestationsprinsen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s