Barn placeras felaktigt i särskolan

Nu har företrädare för Skolinspektionen (GD Ann-Marie Begler), Skolverket (tf GD Helén Ängmo), Socialstyrelsen (GD Lars-Erik Holm) och Specialpedagogiska skolmyndigheten (GD Greger Bååth)) lagt fram en genomgång av 715 utredningar, i 30 kommuner, som legat till grund för barns placering i särskola. Och de är upprörda över att barn placeras felaktigt i särskola. På DN debatt i dag (31/1) ger de kommunerna hård kritik, ”placeringen av särskolebarn är rättsosäker och felaktiga beslut fattas”. I de flesta utredningar de granskat finns inte underlag för att motivera särskoleplaceringen…

Men tyvärr är ju detta bara en formell bekräftelse på det vi redan vet. Vi har hört det från Skolinspektionen i t.ex. i Rapport 13/11 2011 om en kille som egentligen hade dyslexi…, läst om det i tidningarna t.ex. i GP om att det kan röra sig om språkstörningar eller SvD om Örebro kommun, hört politiker ropa på åtgärder och på radio om att det kan vara neuropsykiatriska funktionsnedsättning. Bara för att ta några ur den gigantiska högen om felaktiga placeringar. Ska vi göra något åt det nu kanske?

Vad är särskola? Jo, särgrundskolan är en skola för barn som har en utvecklingsstörning och inte bedöms kunna klara grundskolans kunskapsmål. eller för barn som fått en betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning på grund av hjärnskada. Även barn med autism eller autismliknande tillstånd kan placeras i särskola, men det kommer att upphöra från den 1 juli 2011. Det är inte en slasktratt för skolor och kommuner som inte förstår och förmår ge elever särskilt stöd i den vanliga grundskolan!

Här kan du läsa mer, Särskolan, en utbildningsform för mitt barn?, en skrift från Skolverket som talar om vad särskolan är för något och hur den skiljer sig från grundskolan och vilka barn som har rätt att gå i särskolan. De har också gett ut Särskolan, hur fungerar den? Och du kan läsa om särskolan på Skolverkets webbplats. Det finns även Skolverkets allmänna råd vid utredning och beslut om mottagande i den obligatoriska särskolan.

Att gå i särskolan innebär förstås ökat stöd och ökade möjligheter för den som verkligen behöver särskolan. Men särskolan innebär begränsningar när det gäller kunskap, framtida utbildningar och därmed yrkesval. Hela barnets framtid påverkas och framförallt begränsas! Så när barn placeras där på fel grunder får det inte bara ödesdigra konsekvenser för individen i fråga, utan för hela samhället och Sverige.

Den här lilla struliga, hoppande tjejen Ylva, som inte kunde få till skolarbetet, kanske i själva verket var superbegåvad och kreativ, men kanske hade en släng av AD/HD, lite dyslexi, en ifrågasättande attityd och var otroligt less på skolan på grund av bristande stimulans och förståelse…. Och med den felaktiga placeringen i särskola gick Sverige miste om ett antal uppfinningar och kanske vårt nya Ericsson, IKEA eller Skype… Hoppsan, så det kan gå!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Familjeliv, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, pojkkrisen, Politik, psykisk ohälsa, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Barn placeras felaktigt i särskolan

  1. Ping: På DN Debatt: Sverige behöver ingen särskola. | Prestationsprinsen

  2. Emelie skriver:

    Jag känner en kille med asperger, som kämpar för att få läsa på universitetet. Han har definitivt den intellektuella förmågan, men hans betyg från gymnasiesärskolan ger inte behörighet till universitetet. Han blev placerad i särskolan för att han inte klarade socialt att vara i en vanlig grundskoleklass. Det är ju märkligt att folk inte ska få plugga om de kan och vill.

  3. jiiizes skriver:

    Riktlinjerna för barn med autism – utan utvecklingsstörning har redan ändrats och på de flesta skolor har inte det räckt med autismdiagnosen. Jag är djupt tacksam för att jag fick in min son på särskolan som är en ypperlig skolform. Kunskapsmässigt behöver det inte innebära några brister. Hos oss hör man till en och får studera med dem efter förmåga. De ämnen man klarar på grundskolenivå får man läsa på den nivån. Min son går i en särskolegrupp som är integrerad i en vanlig skola och där finns de med lindrigaste inlärningssvårigheterna. Om grundskolan hade erbjudit ett alternativ värt namnet hade jag kanske övervägt eftersom torsten har en lindrig utvecklingsstörning, men miljön inom grundskolan är sällan anpassad till barn som mitt.

    • Tack för era kloka kommentarer. Ja, det är väl så här det är, att ibland är placeringen fel och kan få tokiga effekter. Och ibland, eller förhoppningsvis oftast (!)är placeringen rätt, riktig och givande.

      Men det är väl som ni båda är inne på, den vanliga grundskolan kan bara ta hand om normalstörda, dvs. vanliga barn. Faller barnet eller ungdomen lite utanför det, så är lärare, rektorer och andra berörda dåligt rustade. Det gäller elever som är extremt duktiga och har lätt för sig, med eller utan funktionsnedsättning, som ofta blir dåligt stimulerade, kanske tom diagnostiserade. Det gäller de med särskilda behov, som har mer eller mindre lätt för sig, med eller utan funktionshinder.

      Mitt intryck är att det inte är ovanligt att skolor vill ”bli av med” barnet och problemet genom att få i väg dem till särskolan, i stället för att göra de särskilda anpassningar som de ska enligt lag.

      Torstens skola verkar helt fantastisk på att arbeta utifrån barnets behov och förmåga, vad underbart! Heja alla bra lärare och skolor som kämpar på i ett skolsystem som inte riktigt funkar fullt ut!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s