Barn och unga med oro, pirr, ängslan och nervositet för nya och annorlunda saker

Det var en gång en Drottning som fått ett brev, ett veckobrev. Hon är mamma till en underbar prins, Prestationsprinsen, som blir lite pirrig och nervös då det är nya och annorlunda saker på gång. Både hemma och i skolan. Det kan vara vad som helst en utflykt, ett prov, prata inför klassen, gå bort till någon man inte känner så väl, få hem gäster med barn som man inte känner. Ja, ni förstår. Det är inte ovanligt, snarare naturligt och vanligt. Blir det för jobbigt och ohanterligt kan det röra sig om en diagnos, men det kan också vara på ”normalstörd” nivå. Det här var bara en normalt extra känslig och nervös prins.

Tillbaka till veckobrevet. Drottningen läser och funderar. Och bara idrottsdagen och lördagsnärvaron visste de om innan. Vilken utmaning!

Måndag och tisdag: Vanliga dagar enligt schema, inga läxor.

Onsdag: Läxa som vanligt + teaterbesök i sta’n (inte med Prestationsprinsens mentor). Ingen matsäck, men ta med pengar till hamburgare.

Torsdag: Läxa som vanligt + vinteridrottsdag i valda grupper som leds av lärare enligt tidigare utskick. Glöm inte matsäck och sittunderlag.

Fredag: Läxa som vanligt + Prestationsprinsens grupp har hand om ”Fredagsskoj” (vilket innebär att leda ”roliga lekar”).

Lördag!: Obligatorisk närvaro pga Öppet Hus – det är dags att välja skola för de som berörs i kommunen.

OK, ni som är vana att läsa om prestationsprinsar förstår. Vi börjar med onsdagen:

  • Teaterbesök är läskigt, det kan vara trångt, mörkt, osäkert var man ska sitta, vad gör man om man blir kissnödig, hur länge håller det på?
  • Att åka till sta’n är en utmaning. Vad händer om man tappar bort fröken, ska vi byta buss, finns det hundar på bussen, vad händer om man inte hinner av, får man sitta bredvid vem man vill, om ingen vill sitta med mig?
  • Äta på hamburgerrestaurang är rörigt, högljutt, kanske kladdiga bord – äckligt, man ska välja, tar de andra barnmålet, om man tappar brickan, får man ta extra ketchup, det kan vara läskiga ungdomar eller konstiga vuxna, var ska man sätta sig? Om man behöver gå på toa, som brukar vara snuskig, måste man be om en nyckel – pinsamt!

Och sen är det en resa tillbaka också! Och allt detta med lärare som inte Prestationsprinsen känner och som inte känner till hans pirr och ängslan.

Vi behöver inte gå igenom de andra dagarna, ni förstår Prestationsprinsens problem. Idrottsdagen innebär att vara i en grupp som är en ny konstellation, ledda av en lärare han inte känner och de ska åka skridskor i skridskohallen, som är ett ovant ställe att vara på. Fredagsskoj är skitläskigt, stå inför alla, kommer de att tycka det Prestationsprinsen och hans gruppkompisar hittat på suger? Och sen på lördag ska han gå till skolan, efter denna vecka full av utmaningar ska även helgens vanor och rutiner kastas om.

Prestationsprinsen kommer att klara det här. Drottningen ringer hans mentor, de talar igenom utmaningarna. Drottningen och Prestationsprinsen får lite mer information och detaljer om de olika aktiviteterna.

Jesper, läraren som ska åka på teater med honom kommer förbi klassrummet en dag och säger hej till hela klassen (det skadar inte, det finns flera mer eller mindre pirriga, nervösa och oroliga ungar i varje klass) och berättar lite mer om när, var, hur och vad. Han har koll på att vara beredd om Prestationsprinsen (och ett par till som behöver lite extra stöd) verkar vilsen.

Pepp inför fredagen tar mentorn hand om, det behövs, men inte mycket.

Lördagen fixar Drottningen. Hon förbereder Prestationsprinsen (enligt infon från mentorn) på vilka ämnen de kommer att arbeta med och lovar att följa med. Det kommer ju ändå att vara en massa vuxna i lokalerna.

Henke, läraren som ska vara med i skridskohallen, söker upp honom en rast och byter ett par ord, skojar lite och utmanar Prestationsprinsen i vem som hinner först ut på isen. Prestationsprinsen skrattar och ser helt plötsligt fram emot idrottsdagen!

Struktur, förutsägbarhet och ställtid. Liten insats – stor skillnad!

Och kom ihåg. Vi är alla olika. En blir nervös, en annan stökig, en tredje vägrar gå, en fjärde genomför allt ihop, men blir ledsen, arg, stökig eller stannar hemma efteråt, en femte…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Familjeliv, oro och nervositet, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Barn och unga med oro, pirr, ängslan och nervositet för nya och annorlunda saker

  1. Ping: Om oro, ambition och vardagssvårigheter | vardagsmos

  2. Heartbreaked skriver:

    Jag har hittat till den här bloggen via Petra Krantz Lindgren. Önskar att jag hade hittat den tidigare men är glad över att kunna följa den nu. Så bra skrivet!!!

    • Tack Heartbreaked. Hoppas ditt hjärta sakta helar. Om om Prestationsprinsen på något litet sätt kan bidra i det eller i ditt liv så är jag oändligt glad och stolt.

      • Heartbreaked skriver:

        Mitt hjärta är på rätt väg både kroppsligt och mentalt, tack. Att följa intressanta tänkare och tyckare berikar både själ och hjärta 🙂

  3. Ping: Några tips till lärare och annan skolpersonal kring veckobrev, information på nätet och kommunikation i skolan i stort. | Prestationsprinsen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s