Ganska kloka tankar i Svenska Dagbladet: I dag har vi inte en skola för alla

I Svenska Dagbladet den 22 januari skriver Elisabet Fernell, Magnus Landgren, Birgitta Flink, Leif Svensson, Carina Höglund om behovet av lärlingsplatser även i grundskolan. Många kloka tankar kommer fram.

Jag tänker ändå på en sak, de skriver om barn med låg IQ (eller svagare teoretisk förmåga), de skriver om barn med koncentrationssvårigheter. Men jag saknar ett par ord om barn med koncentrationssvårigheter och hög IQ, kanske till och med på gränsen till eller med en särbegåvning (över 130). Då är ju inte lärlingsplats det självklart rätta, eller bästa, vare sig för individen eller Sverige!

De skriver vidare:

Det handlar om stora grupper; statistiskt utgör elever med en svag teoretisk förmåga cirka 13–14 procent och stora koncentrationsproblem har cirka 5 procent av skolelever. Det handlar således om några elever i varje klass.

Dessa elevgrupper behöver ett betydligt ökat vuxenstöd i skolan; i många situationer ett ”stöd för tanken” i inlärningsmomentet, det vill säga hjälp med påminnelser, ledtrådar, hjälp att komma i gång med teoretiska, mentalt krävande uppgifter och mer av individuellt riktade instruktioner.

Förutsättningarna att klara teoretiska ämnen och att klara koncentrationskrävande uppgifter skiljer sig mellan olika personer – precis som många andra mänskliga förmågor och egenskaper – men detta beaktas inte tillräckligt i dag. ”Du kan bara du vill” får många elever höra dagligen. I själva verket handlar det om elever som vill, men där kognitiva begränsningar försvårar skolarbetet.

Vi möter elever med dessa teoretiska svårigheter, men många har styrkor inom praktiska områden i stället. Deras situation präglas dock av de teoretiska kraven i skolan. För många blir så kallad ogiltig frånvaro den enda lösningen. Bristande självkänsla och uppgivenhet är snarast regel för dessa ungdomar. Man kan på goda grunder anta att här finns en viktig förklaring till ohälsa och arbetslöshet.

Bristande självkänsla och hemmasittande, ogiltig frånvaro, drabbar även de begåvade barnen som har t.ex. koncentrationssvårigheter, eventuellt kombinerad med en diagnos som AD/HD. Skolan har en otrolig förmåga att tro att dåliga teoretiska resultat beror på låg kapacitet hos eleven, när det är hos skolan, pedagogen, kommunen, BUP, kapaciteten och förmågan är för låg.

Jag undrar också om det hade varit värt att säga något om pojkar och flickor. Drabbar detta pojkar och flickor lika? Eller är detta en del av pojkkrisen?

Nu kan ju inte alla debattinlägg handla om alla skolproblem. Det förstår jag. Det här handlar om elever med koncentrationssvårigheter som inte passar för eller vill gå vidare med teoretiska studier.

Men jag vill ändå ställa frågan: Varför! Varför? Varför vill de inte det? För att de inte kan!? Eller för att skolan, och andra, på grund av otillräcklig kunskap (om problemen, om specialpedagogik, om arbetsmiljö, om…) inte förstått att locka fram deras intelligens och kreativitet om än väl dolt i en liten orolig, rastlös kropp och själ i en skola som bygger på stillasittande, eget ansvar, mycket skrivande från tidiga år…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, pojkkrisen, psykisk ohälsa, Särskilda behov, skola, Skolan. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ganska kloka tankar i Svenska Dagbladet: I dag har vi inte en skola för alla

  1. Lenaeff skriver:

    Du har så rätt i detta, jag kan bara hålla med!
    Önskar en bra vecka//Lena

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s