Skol-AMPS – låter intressant, någon som kan kommentera och berätta mer?

Snubblade på begreppet skol-AMPS. Vet inte exakt hur metoden fungerar och vad den innebär, men det handlar om att bedöma barns utförande av skoluppgifter. Jag fastnade för ett resonemang som återkom i flera artiklar: Resultat visar att bedömningen med Skol-AMPS klart kan påvisa konsekvenser av lätta och osynliga funktionshinder samt att dessa barn faktiskt uppvisar nedsatt förmåga när de praktiskt utför sina uppgifter i klassrumsmiljö.

Det kanske inte är så, men jag hoppas att detta innebär att elever som inte har tillräckliga problem för att få en diagnos, får ytterligare en möjlig utomstående ”expert” som hjälper skolan att hitta rätt. Eller kan stötta föräldrarna när specialpedagogen på skolan eller kommunen inte förstår och förmår. Eller när BUP inte är aktuellt, inte förstår eller inte når fram.

Det här ersätter alltså inte specialpedagogiska insatser eller behovet av psykiatrisk utredning och stöd. Men när det är lite mer begränsade problem kanske en arbetsterapeut kan göra underverk? Och med tanke på nedskärningarna på elevhälsa och specialpedagogiskt stöd i skolor och kommuner, kötider till och den varierande kvaliteten på BUP kan vi väl bara välkomna fler som kan hjälpa våra älskade ungar.

Jeanette Carlsson, arbetsterapeut säger ”Ibland är skolmiljön rörig med mobiler i taket och hundra teckningar på väggen. Det finns små åtgärder, som gör omgivningen lugnare och som kan hjälpa de här barnen en hel del”… ”Ibland är det så tydligt att miljön är en viktig orsak till problemet”. Ljuv musik som är i harmoni med mitt tidigare inlägg ”Liten insats, stor skillnad” och ”Det blir lätt för mycket i klassrummet, det blir lätt okoncentrerat”.

Och detta är bara ännu ett bevis på det vi alla som brinner för detta ser som självklart, det är inte barnet som har ett funktionshinder, det är i elevens miljö det finns funktionshinder!

Några länkar:

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Familjeliv, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, psykisk ohälsa, Särskilda behov, skola, Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s