Vågar man se något positivt i detta? Att de duktiga får växa och utvecklas?

Igår rapporterade Lärararnas riksförbund om ökad segregering i skolan. Det skrevs om deras rapport i SvD och DN. LR:s slutsatser är att staten måste ta ett betydligt större ansvar för jämn kvalitet, skolor och lärare måste få ökad frihet att utforma undervisningssituationen på ett optimalt sätt och att staten måste rikta resurser till skolor med svårast förutsättningar.

Idag tar Anna Ekström och Sverker Härd, Skolverket,  upp problemet på SvD Brännpunkt. De skriver”Sannolikt har det fria skolvalet bidragit till skillnaden i resultat.” De har alltså inga belägg? Och vidare ”Den socioekonomiska segregationen tilltar inte dramatiskt, men segregationen mellan skolor med avseende på utländsk bakgrund ökar märkbart.” De skriver också att de duktigaste lärarna inte finns där de behövs bäst… Vad betyder det? Att våra begåvningar inte ska få bra lärare?

Men vare sig LR eller Skolverket ser den socioekonomiska segregationen som det stora problemet. Istället tror de att det stora problemet att duktiga blir duktigare och de sämsta sämre, beror på att de duktiga söker sig till varandra och bra skolor, de andra blir kvar…

Man skulle kunna se något positivt i att de begåvade och ambitiösa eleverna har fått möjlighet att utvecklas. Att fler får vara bland andra som också vill och kan och att de tillsammans når ännu bättre resultat! Men ingen tar upp detta som något positivt! Det måste väl ändå vara bra för Sverige att vi har ett skolsystem som motiverar och stöttar även de här eleverna?

Det betyder inte att andra ändan av problemet är mindre allvarligt. Men är det skolans ansvar? Ett segregerat samhälle får förstås till följd en segregerad skola. Visst skolan har ett kompensatoriskt uppdrag. Men är det  skolan som ska lyckas kompensera den socioekonomiska segregeringen fullt ut eller är det ”staten” som ska se till att följderna av den segregationen löses utanför skolan. Att skolan får mindre att kompensera för helt enkelt…

Och så undrar ju jag om vi ser rätt problem. Är det skolan som idag bara lyckas undervisa normaleleverna? Att vi problematiserar, diagnostiserar och därför misslyckas i att undervisa alla sorters barn. Då inte bara de socioekonomiskt svaga utan även andra som inte passar in pga koncentrationssvårigheter, impulsivitet, oro, allergi, planeringsförmåga, omogenhet… Och är det inte många motiverade och begåvade elever som inte får blomma ut?

About these ads

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s